תשומת הלב של המנהלים

לוגו פייסבוק
לוגו טוויטר
לוגו לינקדין

מדד TACK אסטרטגיות צמיחה לתשומת הלב של המנהלים בישראל - יוני 2009

הכל בראש - ציפיות יוצרות מציאות, 10% מהמנהלים מעידים שהארגון שלהם עוסק בהישרדות.

האם הגענו לתחתית המשבר ומכאן ואילך מצפה לנו צמיחה?

התשובה של המנהלים בישראל משלבת בין הציפיות לשינוי, האמונה שהגענו לתחתית, והאמון שהיציאה מהמשבר נמצאת מעבר לפינה.

אין לכך הצדקה אמיתית במצב החברות, במחזור הפעילויות ברמת המיקרו וודאי שאין לכך הצדקה ברמת המקרו, אבל ציפיות יוצרות מציאות.

מבחינה פסיכולוגית ניתן לתאר את המנהלים בישראל כסובלים מסוג של הדחקה. התוצאות של המשבר אומנם באות לידי ביטוי בארגון ולכן יש להתייעל, אבל הצמיחה ממתינה לנו מעבר לפינה ולכן מעוניינים רוב המנהלים ביצירת תהליכים מפצים, הן ע"י שיפור היעילות, הן ע"י השקעה בתהליכי מכירה והן בהשקות של תהליכים שיביאו לתוצאות בראייה ארוכת טווח.

מצב זה של פער בין הדו"ח האובייקטיבי של החברה לתהליכי הרציונליזציה הניהוליים מאפשר לשדר דינמיות ותקווה.

הרבעון הנוכחי מאופיין ברתימת הארגונים לעשייה מרובה, אם כי, חוסר המיקוד ממשיך לבוא לידי ביטוי במלוא עוצמתו.

מדד תשומת הלב של המנהלים בישראל

  • תחושת היכולת התגברה
  • ציפיות ליציאה מהמשבר
  • לחץ רב מופעל על עמידה בתוכניות העבודה
מיקוד תשומת הלב הניהולית
צמיחה - 30%; תשתיות 27%; התייעלות - 43%

צמיחה

  • יוזמות שיווקיות
  • יוזמות עסקיות
  • התנעת תהליכי חשיבה אסטרטגיים
  • פעילויות לחיזוק המותג

בניית תשתיות

  • שיפור עבודת הממשקים
  • שיפור תשתיות טכנולוגיות
  • העצמת תהליכי בקרה, הצבת יעדים, שיטות תגמול חדשות

התייעלות

  • תהליכי צמצום עלויות ופעילויות ייעול
  • העמקה/שיפור הקשר עם לקוחות קיימים

339 מנהלים נענו לסקר שהתקיים בשבוע הראשון של חודש מאי 2009.

תשומת הלב הניהולית מופנית בעיקר לתהליכי עבודה פנים ארגוניים. תכנים הקשורים בייעול תהליכים ממשיכים לתפוס תאוצה.

הלחץ על השורה התחתונה גדל ככל ששנת התקציב מתקדמת ויהיה צורך בחודשים הקרובים לפצות על המשבר של תחילת השנה. בשלב, זה ממשיכים המנהלים להשתמש במשבר כהזדמנות להוביל תהליכים שישפיעו על התוצאות הסופיות של החברות בישראל.

קיימת דינמיות רבה בתחומים: יוזמות שיווקיות - כניסה לאזורים גאוגרפיים חדשים ולקהלי יעד חדשים (46%); העמקה ושיפור הקשר עם לקוחות קיימים (42%); 35% מהחברות בישראל התניעו תהליכי חשיבה אסטרטגית ברבעון האחרון; למעלה מרבע מהארגונים חזרו להשקיע במערכות המידע הארגוניות; רק 19% ממשיכים לעסוק באינטנסיביות בפיטורי עובדים (לעומת 51% ברבעון הקודם); ו- 24% בקיצוץ שכר בחברה (43% ברבעון הקודם).

בסקר נשאלה שאלת העמקה פתוחה, מתגובות לשאלה זו עולה הדגש על עיסוק בתהליכי התייעלות רבים. לצד זאת רבים מציינים שבארגון שלהם מוקדש זמן לא מועט לתכנון הצמיחה ארוכת הטווח. יש הטוענים שהתקופה מזמנת את היכולת לטייב את הקשרים עם הלקוחות, להעמיק אותם, להתאים להם טוב יותר את המוצרים ואת מודל התמחור. 10% מהמשיבים מעידים שהארגון שלהם עוסק בהישרדות.

תשומת הלב הניהולית על-פי סקטורים

  • ההיי-טק עדיין מפטר - 29% מארגוני היי-טק עדיין עוסקים בפיטורין, לצד גיוס אנשים לתפקידי מפתח
  • באירגונים הציבוריים מקימים יחידות ארגוניות חדשות (ב-20% מהארגונים)
  • בסקטור הפיננסי מתמקדים בנקודות המכירה
  • בתעשייה מורידים מחירים ומגייסים
  • בתקשורת מתמקדים בסגמנטים של לקוחות, בונים מודלים חדשים של תמחור ומצמצמים מוצרים בפרוטפוליו

תשומת הלב הניהולית על-פי דרגים

  • מנהלי השיווק חזרו לפעול בתחום תדמית המותג. ברבעון הקודם כמעט נזנחה לגמרי הפעילות המותגית והושקו מבצעי מכירות. עם הציפייה להתעוררות השווקים החלו מערכות השיווק להשקיע מחדש בחיזוק תדמית המותג בלמעלה משליש מהארגונים.
  • תשומת הלב של המנכ"לים: המיקוד ממני והלאה גם וגם כמוטו ניהולי - שלושת התחומים המרכזיים שהמנכ"לים עסקו בהם יותר ברבעון האחרון הינם: הקמת יחידה ארגונית 47%; העמקת מחקר ואיסוף מידע על השוק והתחרות 43%; בניית מודל תמחור חדש 42%. יחד עם זה, תשומת הלב של המנכ"לים מפוזרת על תחומים רבים והם מנסים למשוך את החברה הן בכיוונים של צמיחה עסקית ושיווקית, הן בתהליכים פנים ארגוניים, תהליכי התייעלות, שיפור השירות והקשר עם לקוחות והן בראייה ארוכת טווח. לכאורה מנהיגות אחראית, מצד שני פיזור המשאבים הארגוניים לרוחב.
  • דרג הסמנכ"לים העסוק ביותר - סמנכ"לים הגבירו מתח בארגונים ברבעון האחרון ומקדישים משאבים רבים לתהליכי פיתוח מנהלים בארגון 53%; איתור שיתופי פעולה והזדמנויות לרכישות 51%; צמצום מוצרים בפרוטפוליו 50%; השקת מבצעי מכירות והורדת מחירים 50%.
  • דרג מנהלי היחידות הוא הדרג היחיד כמעט שנשאר עסוק בפיטורי עובדים.

מפת העשייה הניהולית

מפת העשייה הניהולית
מפת תשומת הלב הניהולית בהשוואה לסקר פברואר - קצת יותר מתמקדים בטווח ארוך; עסוקים יותר בארגון פנימה מאשר בשוק; עוד יותר מכווני משימות; יוזמה ללא שינוי.

מדד הלחץ תמונת החודש

תמונת החודש
תמונת החודש

בראייה קדימה מדווחים המנהלים שמצב הרוח בארגונים הוא מרומם ואופטימי, מתניעים תהליכים אסטרטגיים, משקיעים בארגון, מאמינים שמצב הארגון ילך וישתפר במחצית השניה של השנה, ורק 4% עוסקים בפיטורין.

מדד הלחץ המילים של החודש

ברומטר מצב הרוח האירגוני

הסקטורים המעידים על התמודדות, התגייסות ואתגר הם התעשייה, השירותים ו- 50% מארגוני ההיי-טק.

בהיי-טק 50% מהארגונים מעידים על דאגה ולחץ.

בניגוד לרבעון הקודם תחושת ההתמודדות והאתגר נמצאה כגבוהה ביותר בכל הדרגים. עדיין ככל שהדרג גבוה יותר תחושת ההתגייסות והשליטה גבוהות יותר.

המלצות למיקוד ניהולי - TO DO LIST:

אסטרטגיה

  • לנתח לעומק את מה שקורה בשוק הרלוונטי שלכם ולייצר מענה ארגוני אחיד ומוסכם לשינוי
  • לא לטאטא את "המשבר" - לייצר הבנה שהמשבר עדיין כאן בכל מקום רלוונטי

לקוחות

  • מיקוד בשמירה על נתחי שוק בסגמנטים הרווחיים
  • לבדל את שירותי החברה באמצעות הצעת ערך אטרקטיבית וברורה

תהליכים

  • למקד מאמצים בסגמנטים של לקוחות המשפיעים על הרווחיות באופן המשמעותי ביותר
  • לא לוותר ולא לצמצם את איכות השירות

אנשים

  • להאיץ תהליכי גיבוש צוותים ושיתופי פעולה
  • חדד את החשיבות בתרבות הארגונית לכך שעל חדשות רעות לצוף למעלה במהירות

מאי 2009